Feiten en fabels over benzine
Benzine is onder automobilisten de meest gebruikte brandstofsoort, maar toch bestaan er veel misverstanden over wat het wel en niet doet voor je auto. De fabels zijn talrijk, daarom zetten we de feiten en fabels voor je op een rij.
Het is slecht voor je auto als je altijd je tank leegrijdt = FEIT
Een keer je tank leegrijden kan echt geen kwaad, maar wanneer je dit regelmatig doet wil je daar de volgende keer wellicht twee keer over nadenken. In je tank hoopt altijd vuil en residu op. Als je voldoende benzine in je tank hebt is dit niet erg, omdat deze viezigheid niet als eerste uit de brandstofpomp komt. Wanneer je echter je tank (bijna) helemaal leegrijdt, is de kans een stuk groter dat dit vuil en residu door de pomp worden meegenomen. Ondanks het brandstoffilter in je auto, kan dit vuil alsnog serieuze schade veroorzaken.
Auto’s met benzine lopen nog een extra risico op het moment dat je tot de laatste liters doorrijdt. Benzine zorgt namelijk voor koeling in de brandstofpomp. Wanneer de benzine bijna op is, kan de brandstofpomp oververhit raken en dus beschadigen. Op tijd tanken dus!
Benzine met ethanol kan de motor aantasten = FEIT
Het is waar dat benzine met een hoog ethanolgehalte (zoals E10) problemen kunnen veroorzaken in oudere auto’s die niet ontworpen zijn om met ethanol om te gaan. Ethanol kan water aantrekken en corrosie in het brandstofsysteem veroorzaken. Moderne auto’s zijn echter meestal gebouwd om deze brandstoffen veilig te kunnen gebruiken.
Rijden met een laag toerental bespaart altijd brandstof = FABEL
Hoewel rijden met een lager toerental brandstof kan besparen, kan te laag rijden juist schadelijk zijn voor de motor en leiden tot hoger brandstofverbruik op de lange termijn. Het is belangrijk om in de juiste versnelling te rijden en de motor niet te overbelasten.
Moderne benzinemotoren zijn efficiënter dan ooit = FEIT
Innovaties in motortechnologie hebben geleid tot benzinemotoren die efficiënter en milieuvriendelijker zijn dan hun voorgangers. Directe inspuiting, turbochargers en hybride technologieën helpen bij het verbeteren van de brandstofefficiëntie en het verminderen van uitstoot.
Tankstations voegen water toe aan benzine = FABEL
Tankstations voegen geen water toe aan benzine. Benzine wordt in ondergrondse tanks opgeslagen die speciaal zijn ontworpen om water buiten te houden. Eventuele waterverontreiniging kan ernstige motorschade veroorzaken, wat tankstations dus ten alle tijde willen vermijden.
Euro95 en E10 is hetzelfde, net als Euro98 en E5 = FEIT
Er is soms wat onduidelijkheid over de termen Euro95/Euro98 en E5/E10. Euro95 en E10 komt op hetzelfde neer, net als dat Euro98 hetzelfde betekent als E5. E10 is een brandstoflabel ter aanduiding van Euro 95 benzine. Op de brandstofpomp zie je dit brandstoflabel ook staan. Dat is handig, omdat brandstoffen in verschillende Europese landen andere namen kunnen hebben.